Ronnie Petersson – Sveriges bäste F1 förare

Tillsammans med Björn Waldegård, Stig Blomqvist och Per Eklund räknas Ronnie Petersson till en av de främsta genom tiderna när det gäller svensk bilsport. Han föddes den 14 februari 1944 i stadsdelen Almby i Örebro där hans båda föräldrar jobbade på konditori. I unga år uppvisade Ronnie ett stort motorintresse och föräldrarna kände på sig att han skulle gå långt. När han var 18 år körde han sin första gokarttävling och resultaten lät inte vänta på sig. Under debutåret kom han på en andraplats i sin klass under Svenska Mästerskapen. Av de tio lopp han startade i under sin första säsong, vann han två och hade ytterligare två pallplatser.

Att avancera inom sin sport

För att få klart för sig vad det innebär att köra formel 1 måste man först ha lite historia. Naturligtvis fungerar det som inom de flesta sporter att man börjar i mindre skala, utvecklas når i ett senare skede högsta divisionen eller tävlingar på världsnivå. I motorsporten börjar man med små och kanske inte allt för snabba bilar för att sedan avancera till att köra allt större och snabbare bilar. Om man tar en fotbolls eller ishockeyspelare som exempel börjar de i pojklag för att senare utvecklas i ett juniorlag innan det är dags att spela på allvar i seniorlagen. Om man lägger på ytterligare en dimension så har man flera olika divisioner för att nå toppen i Sverige och nästa dimension är NHL för ishockeyspelare, Serie A, La Liga eller Premiere League för fotbollsspelare. Om man tittar på motorsporten så motsvarar Formel 1 just dessa ligor. Då kanske man börjar förstå på vilken nivå Ronnie befann sig.

Ronnies avancemang

Under tidsperioden 1962-1969 gick Ronnie hela vägen från den lilla gocarten via Formel K och Formel 3 för att till slut 1970 börja köra i den högsta klassen med världseliten i Formel 1. I början av sin karriär som F3 förare tävlade Ronnie i en bil som hette SWEBE. Bilen byggdes av Ronnies pappa Bengt och Sven ”Bergvägg” Andersson. När han kört den första säsongen såg man att bilen inte riktigt är i nivå med de övriga tävlingsbilarna varpå Ronnie bytte upp sig till andra märken. SWEBE:n finns dock fortfarande kvar på ett museum i Sparreholm.

Formel 1

Under sommaren 1970 debuterade Ronnie i den högsta klassen, Formel 1. Redan då tillhörde han toppskiktet av förarna och framgångarna avlöste varandra. Han körde under sin aktiva karriär 124 Grand-Prix tävlingar och vann tio av dem. Han kom tvåa i Formel 1 VM 1971 och blev tvåa 1978 även om det skedde postumt. Inför säsongen 1979 tecknade Ronnie avtal med McLarenstallet som deras förste förare.

Monzabanan 1978

Monzabanan 1978

Under denna tävling körde Ronnie med sin fjolårsbil eftersom han kraschat med sin ordinarie bil, Lotus 79. Han fick en trög start och i första kurvan prejade Riccardo Patrese James Hunt så att denne knuffade Ronnie in framför Didier Pironi. Här fattade Ronnies bil eld och han skadades allvarligt. Han var dock vid medvetande hela tiden och diskuterade kommande operation med läkarna. Han dog dagen efter, den 11 september 1978, av fettemboli som orsakades av det kirurgiska ingreppet. 2017 hade dokumentärfilmen Superswede premiär, den handlar naturligtvis om Ronnie Petersson.

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2019