Svenska rallyt – en av Rally-VM:s snabbaste tävlingar

Ett av de största sportevenemang som genomförs i Sverige är det som i stugorna kallas svenska rallyt, eller som det heter sedan 2010, Rally Sweden. Tävlingen har körts under flera decennier och började som en sommartävling 1950 under namnet Midnattssolsrallyt. Sedan 1965 genomförs tävlingen vintertid och går på en blandning av smala och breda skogsvägar i Värmland och i delar av Norska Hedmark. Tävlingen ingår i World Rally Championship, WRC, och räknas till de snabbaste av dess deltävlingar.

Örebro som tidig centralort

När tävlingen övergått från Midnattssolsrallyt till Svenska rallyt 1965 hade den Örebro som centralort. Det var första gången man körde med samma ort som såväl start som mål. Den andra gången tävlingen genomfördes, 1966, räknas fortfarande som den kallaste tävlingen i rallyts historia. Under tävlingen sjönk temperaturen ned mot -41 grader Celsius och med dagens mått mätt är det ett under att tävlingen kunde genomföras. Från 1967 har tävlingen i huvudsak varit lokaliserad till de värmländska skogarna och hade länge Karlstad som start och målgång. Under 2017 flyttades målgången till Torsby flygplats som nu är centralpunkt för tävlingen.

Utveckling av däck

1973 ändrade tävlingen karaktär genom att ett VM för tillverkare instiftades. Detta öppnade ögonen för övriga världen och det blev fler och fler internationella deltagare i svenska rallyt. Detta år beslutade KAK, Kungliga automobilklubben, som stod som medarrangörer att det endast skulle vara tillåtet att använda dubbfria vinterdäck i tävlingen. Syftet med detta var att sätta press på däcktillverkare så att de skulle påskynda utvecklandet av dubbfria vinterdäck. Idag har ett dubbat rallydäck ungefär 400 dubbar och dessa sticker ut fem till sex millimeter. Jämför detta med ett vanligt vinterdäck för allmänt bruk som innehåller cirka 100 stycken som bara sticker ut en och en halv millimeter. Som vi alla vet har det dubbfria vinterdäcket idag en väldigt stor spridning utanför rallysporten, där de inte alls används.

Kontinuitet i tävlandet

Kontinuitet i tävlandet

Att svenska rallyt genomförs är nästan lika säkert som att Kalle Anka visas på julafton. Endast två gånger har det ställts in. Första gången var 1974 och anledningen till detta var oljekrisen i början av 1970-talet. Den andra gången var 1990 då den milda vintern, som går till historien som en av de mildaste under hela 1900-talet, ställde till med besvär. Tjälen låg inte kvar när rallyt skulle genomföras vilket innebar att vägarna inte höll för den påfrestning som en rallytävling av denna storlek innebär. Som en åtgärd mot detta har man flyttat upp rallyt lite längre norrut, till trakterna av Hagfors. Klassiska sträckor som Bäckelid, Storfors och Hult har därigenom försvunnit. År 2009 ingick inte svenska rallyt i WRC varvid det kördes i mycket begränsad omfattning. Svenskar i topp
Den som har flest segrar i svenska rallyt är Stig Blomqvist. Han körde Saab under de fem första segrarna och Audi under de två sista. Audi hade stora rallyframgångar under början av 1980-talet i och med att de använde sig av en unik fyrhjulsdrivning, den vi känner som Quattro. Björn Waldegård, som var en samtida rallyförare som Stig slutade på fem segrar, tre segrar med Porsche, en seger med Lancia och den sista, 1978, när han körde en Ford. Finländaren Marcus Grönholm har även han vunnit fem gånger och är den, förutom svenskarna, som ligger i topp. Det bör nämnas att Marcus tävlade under mitten av 2000 talet med modernare och bättre bilar.

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2019